HubSpot vs. Salesforce?
HubSpot ja Salesforce tarjoavat tehokkaat, automaatiota ja AI:tä hyödyntävät ohjelmistot kasvuyrityksille sekä markkinoiden tehokkaimmat ja täydellisimmät työkalut myyntiorganisaatioille.
Päällisin puolin Salesforce ja HubSpot ovat siis hyvin samankaltaisia. Eroja on!
Salesforce on pilvipohjainen asiakkuudenhallinta (CRM) -alusta, jossa on sovelluksia myyntiin, asiakaspalveluun, markkinointiin ja e-kauppaan. Sales Cloud on Salesforcen myynnin CRM, joka sisältää automaatiotyökaluja, raportointia, kauppojen hallintaa ja paljon muuta.
HubSpot on pilvipohjainen CRM-alusta, jonka tuotteet keskittyvät markkinointiin, myyntiin, sisällönhallintaan, asiakaspalveluun ja e-kauppaan. Sen yksi keskeisistä eroista on se, että HubSpot on suunniteltu yhtenä kokonaisuutena – sen sijaan, että se olisi kokoelma erillisiä järjestelmiä, HubSpot on rakennettu alusta alkaen yhdelle tietokannalle.
Siksi HubSpot tarjoaa yksinkertaisuutta ja helppokäyttöisyyttä, jota ei ole mahdollista saavuttaa tuotteilla, jotka ovat kehittyneet hankkimalla ja kerrostamalla erilaisia ratkaisuja toistensa päälle.
HubSpot
- Rakennettu yhden koodiston päälle
- Moderni ja ketterä käyttöliittymä
- Helppo laajentaa ja kustomoida
- Läpinäkyvä hinnoittelu, ei yllätyksiä
- Vaatii vähäistä ylläpitoa
Salesforce
- Implementaatio ja käyttö vaativia
- Riippuvaisuus kolmansien osapuolien palveluista
- Monimutkaiset integraatiot
- Lisäosat maksavat, hinnoittelu yllättää
- Tarvitaan ylläpitoa
Miksi Salesforce kannattaa vaihtaa HubSpot CRM -alustaan?
Moni yritys on investoinut CRM:ään ja panostanut valtavasti aikaa ja resursseja sen jalkauttamiseen arkeen. Kokemuksemme mukaan moni Salesforceen tai Dynamicsiin panostanut myyntiorganisaatio ei ole tyytyväinen näiden ohjelmistojen käyttöasteisiin, data ja informaatio on yhä siiloutunutta, eikä myynti rokkaa halutulla tavalla. ROI ei toteudu parhaalla mahdollisella tavalla.
Helppokäyttöinen CRM, jota myynti haluaa käyttää?
HubSpot on suunniteltu käyttäjille, ja siinä yhdistyvät paitsi helppokäyttöisyys, myös korkea räätälöitävyys ja älykkyys.
Listaamme alla keskeisimmät syyt, miksi yhä useampi yritys vaihtaa Salesforcen uuteen, älykkääseen HubSpot CRM-alustaan.
Kyseessä on CRM, jota myynti haluaa itse käyttää – ja sitä todentavat noin 220 000 asiakasta yli 135:ssä maassa.
HAASTE 1
Käytettävyys
Myyntiä edistävien työkalujen käytettävyys on keskiössä, sillä myyjän tulisi keskittyä myymiseen. Myyjät käyttävät keskimäärin noin 20 % työajastaan CRM:n päivittämiseen, puhumattakaan siitä, kuinka paljon aikaa voi kulua, jos alustan työkalut ovat vaikeakäyttöisiä tai raportoinnin ja analytiikan hyödyntäminen on kankeaa.
HubSpot on suunniteltu käyttäjälle. Myyjän työtehoa nostavat intuitiivinen käyttöliittymä, helpot automaatiota ja AI:tä hyödyntävät työkalut, sekä rajapinnat monipuoliseen ekosysteemiin (Google, Outlook, ERP:it, laskutusohjelmistot jne).
HubSpotia pidetään vuodesta toiseen käyttäjäystävällisimpänä CRM- ja B2B-ohjelmistona (lähde), ja myyjien nopea käytön omaksuminen mainitaan usein HubSpotin käyttäjien keskuudessa keskeisenä etuna.
HubSpotin CRM sekä sen myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun "hubit" on kaikki rakennettu alusta alkaen HubSpotin toimesta. Tuloksena on yhtenäinen ja johdonmukainen käyttökokemus, jossa tiedot, raportointi ja yksittäiset työkalut ovat samankaltaisia ja toimivat saumattomasti yhdessä. Myyjä huomaan eron heti.
HAASTE 2
Käyttöaste
Tämä seuraa loogisesti käytettävyydestä. Myyntijohtajista 43 % (lähde: HubSpot) on sitä mieltä, että CRM:n käyttö on tuottavuuden yksi keskeisimmistä mahdollistajista. Silti CRM on harvassa organisaatiossa riittävän hyvässä käytössä. Siitä johtuen datan laatu sakkaa, alustan myyntiä tehostavia työkaluja ei hyödynnetä, ja ennen kaikkea yhteisen toimintatavan puutteesta johtuen myynnin – sekä markkinoinnin ja asiakaspalvelun – suunta on hajanainen.
Korkeamman käyttöasteen ensimmäinen edellytys on perusasioiden tehokas omaksuminen. HubSpotin nopeasta käyttöönotosta lähtien myynti saa varmemman otteen CRM:stä ja sitoutuu sen käyttöön Sales Cloudia paremmin.
HubSpotin avulla kaikki asiakasrajapinnan tiimit voivat yhdistyä "yhden totuuden lähteen" ympärille ja tarjota miellyttävämmän asiakaskokemuksen riippumatta yrityksesi koosta ja tarpeiden kehittymisestä.
"Hubit is a solid HubSpot CRM/Sales specialist agency with an ability to consult on strategy, process and tactics. Also, they are a joy to work with."
Pekka Sinervo, Adeptus Partners
HAASTE 3
Elinkaarikulut
Ohjelmiston hankinnan yhteydessä on joskus vaikeaa hahmottaa investoinnin kokonaiskulut nyt ja tulevaisuudessa. HubSpotin kohdalla hinnoittelu on läpinäkyvää ja sisältää kilpailijoihin nähden paljon osa-alueita, joista monesti kilpailijoilla joudutaan vähän yllättäen maksamaan.
Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuki! Salesforce veloittaa 20 % sopimuksen nettohinnasta 24/7 Premium -tuesta ja lisäominaisuuksien käyttö puolestaan maksaa 30 % sopimuksen nettohinnasta. Prosenttiperusteisella hinnoittelulla mitä enemmän investoit lisäkäyttäjiin ja lisäominaisuuksiin, sitä enemmän joudut maksamaan samasta tuesta.
HubSpotin maailmanluokan tuki- ja asiakastiimit ovat kaikkien asiakkaiden käytettävissä – puhelin- ja sähköpostituki ilman lisämaksua Pro- ja Enterprise-asiakkaille – eikä siitä tarvitse maksaa enempää kun käyttöä skaalataan.
HubSpotin kokonaishinta on siten helposti 30-60% Salesforcen vastaavasta, kun huomioidaan esimerkiksi teknisen käyttöönoton, käyttöönoton koulutuksen, alustan integraatioiden, alustan käytön ja kehittämisen, tuen ja päivitysten kerrannaiskulut lisenssin hankinnan yhteydessä JA investoinnin elinkaaren aikana.
Kokeile laskea HubSpotin elinkaarikustannukset HubSpotin sivuilla täällä.
HAASTE 4
Kumppaniriippuvuus
HubSpot CRM-käyttäjäorganisaatiot pystyvät itse muokkaamaan haluttaessa alustaa, tai tuottamaan kustomoituja koontisivuja raportteineen jne. Hyvät HubSpot-kumppanit kuten Hubit ovat tarvittaessa läsnä, mutta muuten alustana HubSpot mahdollistaa mahdollisimman itsenäisen ja siten kustannustehokkaan käytön.
Pientenkin muutosten tekeminen voi perinteisissä CRM-alustoissa olla kallista. HubSpot CRM-alustassa kustomoitavuus on sekin tehty käyttäjäystävälliseksi, eli jopa alustan runkorakenteita voi haluttaessaan muokata pienellä vaivalla.
HAASTE 5
Käyttöönoton nopeus
40 % myyjistä on sitä mieltä, että raskaat CRM-käyttöönotot rasittavat päivittäistä myyntiä. HubSpotin kohdalla myyntiorganisaation on yleensä mahdollista ottaa käytännön koppi CRM:stä 2-3 kuukauden sisällä - ja tämä sisältää paitsi käyttöönoton koulutuksen, myös alustan perusintegraatiot ja räätälöinnin. Vuosikymmenen kokemuksella voidaan todeta, että haitari käyttöönotolle on organisaation osaamisesta riippuen parista kuukaudesta puoleen vuoteen.
Moni Salesforcesta HubSpotiin vaihtanut organisaatio on yllättynyt erittäin positiivisesti – jo muutamassa viikossa ollaan vauhdissa, ja käyttöasteet ovat usein jo kuukauden kohdalla huomattavasti korkeammalla!
Video: Top 3 asiaa, jotka myyntijohdon pitää huomioida
Mihin myyntijohdon pitää kiinnittää erityistä huomiota siirryttäessä Salesforcesta toiseen CRM:ään?
Sovi asiantuntijan kanssa tapaaminenHAASTE 6
Integraatioekosysteemi
HubSpotin ja Salesforcen CRM-alustat ovat monipuolisia, mutta kokonaisekosysteemin kannalta niiden integroitavuus on todella tärkeä tekijä. HubSpot ja Salesforce molemmat tarjoavat erinomaisia lisätoimintoja vahvan sovellusekosysteemin kautta sekä avoimia API-rajapintoja ja kehittäjätyökaluja, joiden avulla voit räätälöidä CRM:ää ja sen ekosysteemiä yrityksellesi sopivaksi.
HubSpotin ekosysteemi kasvaa huimaa vauhtia ja toisaalta akkreditoituneen integraatiokumppanin kanssa saat varmasti suunniteltua ja rakennettua laajat, kustomoidut integraatiot kriittisiin alustoihin. HubSpotin Operations Hubin myötä integraatioiden toteuttaminen vaatii aiempaa vähemmän koodarin apuja.
Monet HubSpotin Market Place -sovelluksista ovat ilmaisia, ja alustan filosofiaa noudattaen myös helppokäyttöisiä.
Mitä siirtyminen Salesforcesta HubSpotiin vaatii?
Siirtyminen HubSpotiin on mahdollisuus tehdä asioita fiksummin ja ketterämmin. Hyvä ohjenuora on puhdistaa ensin pöytä ylimääräisestä – mitä tavoitteita uuden CRM:n kanssa asetetaan? Mitä mitataan, kenen toimesta ja miten? Kiteytetään lyhyesti muutama pääkohta, jotka on hyvä huomioida:
1. Hyvä hetki pistää data kuntoon! Ennen data-migraatiota (tai väliaikaista integraatiota) kannattaa tarkistaa datan laatu ja määrä.
2. Arvioi tekkistäkin kokonaistila! Voitko karsia applikaatioita? Kulkeeko kriittinen data halutulla tavalla? Missä voidaan säästää ja mihin pitää panostaa?
3. Ymmärrä ja sisäistä alustojen erot! HubSpotin ja Salesforcen erot alkavat rakenteista ja terminologiasta. Kontakti yhdessä alustassa, liidi toisessa jne.
4. Panosta muutosjohtamiseen! Siirtyminen uuteen työympäristöön vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Myynti nappaa kyllä helposti HubSpotista kiinni, mutta hetki on oivallinen karsia huonot tavat pois, kehittää prosesseja, sopia säännöistä – ja siitä, kuinka yksilö johtaa omaa tekemistään ja toisaalta miten tiimi ohjautuu samaan suuntaan.
5. Alustan muokkaaminen uuteen todellisuuteen! Uusi CRM tarjoaa uuden, ketterämmän tavan räätälöidä alusta vastaamaan eri käyttäjien tarpeita. Aiemmin hyvin toimineet asiat kannattaa tuoda mukanaan, ja integraatioakkreditoitunut HubSpot-kumppani auttaa parhaiden käytäntöjen toteuttamisessa sekä strategianne optimaalisessa jalkauttamisessa CRM:ään.
6. Varmista, että data kulkee ja informaatio on saatavilla! Siirtymisen yhteydessä kannattaa toteuttaa mahdollisimman moni kriittinen integraatio (ERP, laskutus, varausjärjestelmä jne), jotta käyttäjät pääsevät heti oikeaan rytmiin eikä dataa lepää eri kohteissa jne.
7. Kouluta käyttäjät käytännön kautta! Uusille tavoille pitää päästä, ja uusista työkaluista tulee saada konkreettinen käsitys mahdollisimman pian. Uuden ympäristön vuoksi HubSpot Partner-kumppanin hyödyntäminen tässä kohtaa on erinomaisen järkevä ajatus. 2-4 kuukauden ohjelmalla organisaatiosi päivittää tapansa toimia ja tulee sinuiksi HubSpot CRM:n kanssa.
8. Kehity jatkuvasti! Siirtyminen HubSpot CRM:ään on hyvä nähdä matkana. Piirrä roadmap siitä mitä tehdään heti, mitä seuraavassa vaiheessa, kuinka kehitytään, kenen toimesta jne. HubSpot on mukanasi matkassa tuen, Knowledge base:n ja palkitun akatemiansa avulla – puhumattakaan paikallisesta HubSpot Solution Partner -kumppanista, joka räätälöi tuen tarpeidesi mukaan.
Vaihda HubSpot CRM:ään – katso hyödyt!
Kuinka alkuun? Aloita liiketoiminnan strategiasta ja...
Olet siis päättänyt siirtyä uuteen CRM:ään – ja siihen on eittämättä painavat syynsä, sillä päätös CRM:n vaihtamisesta on todella merkittävä. Kyseessä on strateginen teknologiavalinta.
Eittämättä ensimmäiseksi muutokseen kannattaa sitouttaa yrityksesi ylin johto. Muutoksen merkitys, mitä se vaatii, keneltä, missä aikataulussa... Näiden keskeisten asioiden tulee olla kirkkaasti johdon mielessä, ja heidän tulee itse sitoutua oman funktionsa kautta alustan menestykselliseen käyttöönottoon.
AI, automaatio, uudet applikaatiot... Yritysten tulisi tänä päivänä joka tapauksessa arvioida ja kenties päivittää liiketoiminnan strategian kulmakivet. Siirtyminen HubSpotiin tarjoaa mahdollisuuden tehdä asioita aiempaa fiksummin niin erottuvuuden kuin teknologian ja prosessien ja kulttuurin sekä asiakaskokemuksen kehittämisen tiimoilta.
Kaikkea ei pidä eikä tarvitse laittaa uusiksi, mutta uuden, ketterän ja älykkään CRM-alustan myötä on loistava hetki arvioida nykytila ja optimoida kasvun eväät lähivuosille.
Akkreditoituneen integraatio- & migraatiokumppanin kanssa maaliin
Hubit on yksi Pohjoismaiden kokeneimpia HubSpot CRM-kumppaneita. Asiantuntijoillamme on satoja sertifikaatteja ja noudatamme HubSpotin parhaita käytäntöjä virallisesti akkreditoituneena kumppanina.
Onnistumisen kannalta keskeistä ovat kokemuksemme ja sitoutuminen asiakkaidemme tavoitteisiin. Siirtyminen vanhasta CRM:stä kuten Saleforcesta tai Dynamicsistä HubSpotiin voidaan toteuttaa monella tapaa – projektin sisältö ja laajuus vaihtelevat asiakkaan mukaan, mutta peruspilarit pysyvät. Sovi kanssamme palaveri, niin käymme ne kanssasi läpi.
Miten Hubit voi auttaa?
Yli vuosikymmenen kokemus HubSpotista ja eri CRM-alustoista. Vajaa parikymmentä huippuammattilaista on käytössäsi.
Kauttamme saat kokonaisvaltaisen tuen
- Lisenssi- ja ekosysteemikonsultoinnin
- Migraatio- ja integraatiopalvelut
- Strategisen konsultoinnin ja liiketoiminnan kehityksen palvelut
- Alustan kustomoinnin ja räätälöinnin
- Käyttöönoton ja koulutuksen
- Parhaat käytännöt, sparrauksen ja tuen pidemmälle matkalle
- Markkinoinnin, myynnin ja AsPa:n ohjelmat & tuotannot